Sommer, sol og ... grillpølser! Det kan være hyggeligt at grille i haven med familie og venner – men en tændt grill kræver forsigtighed og omtanke. Hvert år rykker vi ud til mange brande, der er forårsaget af uforsigtighed med åben ild.
Brandene opstår typisk, fordi grillen står for tæt på brændbare overflader som en hæk eller et plankeværk. Andre gange skyldes brandene, at der bliver tændt forkert op, eller at aske og gløder smides ud, før de er kølet helt af. Med nogle få, vigtige råd kan mange af brandene dog ofte minimeres eller helt undgås.
I videoen herunder giver beredskabsinspektør Thomas Emil Hammerum fif til, hvordan du griller sikkert på en kulgrill:
Opsummeret lyder de fem gode råd til en brandsikker grillsæson:
Hvis uheldet er ude, og der opstår brand, skal du ringe 1-1-2. Så kommer vi naturligvis og hjælper dig.
Når sirenerne hyler onsdag middag, skyldes det den årlige sirenetest og har intet at gøre med den nuværende situation med COVID-19.
Hver nat testes sirenevarslingssystemet uden lyd. Men én gang om året skal systemet også testes med lyd. Siden 1994 er det sket på den første onsdag i maj klokken 12.
Sirenerne bruges typisk i tilfælde af voldsom røgudvikling fra en brand eller udslip af farlige stoffer. Sirenevarslingen signalerer, at borgerne skal gå inden døre og søge yderligere information hos DR og TV 2.
- Vi bruger sirenerne til at advare borgere om, at der er fare på færde. Sirenerne er et effektivt værktøj, fordi det er så indgroet i borgerne, hvad lyden betyder, siger Claus Larsen, der er operativ chef i Nordsjællands Brandvæsen.
I lyset af den nuværende situation med COVID-19 understreger Claus Larsen, at sirenevarslingen onsdag middag intet har med Corona at gøre.
- På onsdag er der blot tale om en test. Der er ingen sammenhæng mellem lyden af sirenerne onsdag klokken 12 og den aktuelle situation med COVID-19.
Borgere skal ikke ringe 1-1-2 – hverken onsdag middag, når sirenerne testes, eller når sirenerne lyder for alvor.
- Det kan blokere for livsvigtige opkald. Man bør kun ringe 1-1-2, når man har akut brug for brandvæsen, ambulance eller politi, siger Claus Larsen.
Under testen på onsdag vil der lyde tre signaler:
Har man oplysninger om eller spørgsmål til sirenernes placering, funktion, dækning, lyd eller lignende, skal man kontakte Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og ikke beredskab eller politi.
Vi har fuldt operativt beredskab, samt tilpasset serviceopgavernes niveau til kommunernes aktuelle behov.
Der er ingen ændringer i det daglige operative beredskab hos Nordsjællands Brandvæsen.
For at sikre vores medarbejdere og undgå evt. smittespredning, har vi lukket ned for følgende aktiviteter:
Alle medarbejdere i administrationen arbejder hjemme, men kan kontaktes som normalt via telefon eller mail.
Har du brug for akut hjælp med udrykning fra brand, ambulance eller politi, skal du fortsat ringe 112.
Ønsker du mere information om situationen generelt, har De danske myndigheder samlet alle informationer om coronavirus/COVID-19 på www.coronasmitte.dk. Hvis du ikke finder svar her, kan du ringe til den fælles myndighedshotline på 70 20 02 33.
Kontakt Kommunikationsansvarlig
Cecilie Hedegaard Petersen på
cehp@nsbv.dk / 40 15 90 25