administration og vagtcentral
Administrationen i Nordsjællands Brandvæsen har til formål at understøtte organisationens daglige drift og udvikling ved at skabe sammenhæng mellem politikere, administration, medarbejdere og borgerne og dermed sikre et tidssvarende professionelt beredskab.
Administrationens fokusområder er:
- At være videncenter for organisationens ledelse, bestyrelse, medarbejdere samt samarbejdspartnere, borgere og presse
- At sikre den bedste service til støtte for hele organisationen
- At udfordre organisationen kontinuerligt med henblik på at støtte op om områderne til at finde de bedste og mest effektive løsninger på beredskabets kerneopgaver
- At sikre en robust og fleksibel støtte til ledelsen og administrationen
- At understøtte den strategiske helhedstænkning, sammenhæng og fleksibilitet i organisationen
- At udvikle den interne og eksterne kommunikation, herunder mediehåndtering
Administrationen består af et sekretariat på seks medarbejdere og rummer kompetencer som bogholderi, regnskab, analyse, sekretærbistand og kommunikation.
Herudover består administrationen af en IT-afdeling med to medarbejdere og en IT-elev. IT-afdelingen løser opgaver på tværs af organisationen og varetager blandt andet support af alle enheder i brandvæsnet, implementerer nye systemer, vedligeholder databaser og udarbejder manualer og instruktioner.
Vagtcentralen
Den døgnbemandede vagtcentral i Nordsjællands Brandvæsen er en vigtig del af vores ejerkommuners sikkerhedsnet i forhold til borgernes sikkerhed og tryghed.
Bemandingen på vagtcentralen består af otte fuldtidsansatte vagtcentralmedarbejdere, tre afløsere og en daglig leder. Flere af medarbejderne arbejder ligeledes som deltidsbrandfolk i vores beredskab, når de ikke sidder på vagtcentralen.
Vagtcentralen løser både operative, sociale og tekniske opgaver. Det er vagtcentralen, der modtager 112-alarmer og ABA-alarmer, rekvirerer køretøjer og mandskab og fører kontrol med, at alarmerede styrker kommer frem.
Mellem alarmerne modtager vagtcentralens medarbejdere blandt andet nødkald fra ældre og svage borgere, foretager tryghedsopkald til visiterede borgere og står for telefonomstilling til øvrige medarbejdere i brandvæsnet. Vagtcentralen har også ansvar for at overvåge og monitorere tekniske alarmer, elevatoralarmer og tyverialarmer.
Foruden vores ejerkommuner løser vagtcentralen også opgaver for andre kommuner.
28-årige Mikkel Munkholm Jensen fortæller om at kombinere jobbet som IT-medarbejder med at være brandmand i dagtimerne.